Ανδρέας Βορύλλας: Κίνδυνος για νέες περιπέτειες στην ελληνική Οικονομία
Άρθρο του Ανδρέα Βορύλλα, βουλευτής Β2 Δυτικού Τομέα Αθηνών της ΝΙΚΗΣ
- Γιατί η Κομισιόν πρέπει να λάβει υπόψη τις ιδιαιτερότητες της χώρας στην Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους
Η χώρα μας κινδυνεύει για ακόμα μια φορά να βρεθεί σε ένα σπιράλ αρνητικών οικονομικών επιπτώσεων λόγω του υψηλού δημόσιου χρέους και να βρεθούμε και πάλι εγκλωβισμένοι στη μέγγενη του υπερβολικού ελλείμματος και της λήψης σκληρών και επώδυνων μέτρων.
Στο Δελτίο Μηνιαίων στοιχείων (Δεκέμβριος 2023) του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους υπάρχουν τα εξής ανησυχητικά στοιχεία: Για την Κεντρική Διοίκηση η συνολική αξία ακαθάριστου χρέους, δείχνει ότι το 2023 το Ακαθάριστο Χρέος αυξήθηκε από τα 400,3 δισ. ευρώ στο τέλος του 2022 στα 406,5 δισ. ευρώ, δηλαδή μόνο μέσα στο 2023 προσθέσαμε νέο χρέος 6,2 δισ. ευρώ!(Αναμένουμε το Χρέος Γενικής Κυβέρνησης το οποίο διαφέρει από το Ακαθάριστο Χρέος αλλά τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους είναι τουλάχιστον ανησυχητικά). Υπενθυμίζεται πως ο στόχος για το Χρέος Γενικής Κυβέρνηση το 2023 ήταν να διαμορφωθεί σε 357 δισ. ευρώ ή στο 160,3% του ΑΕΠ, όταν ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι στο 90% περίπου.
Το επίσης ανησυχητικό στοιχείο αφορά στους παράγοντες που θα λάβει υπόψη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να συνθέσει την Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους (DSA) για τη χώρα μας, καθώς δεν γνωρίζουμε με ποια κριτήρια θα γίνει, ποια μακροοικονομικά στοιχεία θα λαμβάνονται υπόψη και αν θα ληφθούν υπόψη οι ελληνικές ιδιαιτερότητες. Συγκεκριμένα:
Η χώρα μας για μια δεκαετία πέρασε από μια σκληρή φάση προσαρμογής μέσω μνημονίων.
Είμαστε υποχρεωμένοι να έχουμε υψηλό αμυντικό προϋπολογισμό λόγω του κινδύνου στα ανατολικά μας σύνορα.
Δεν μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τον υποθαλάσσιο πλούτο μας, ο γείτονας μας ξεκάθαρα επιβουλεύεται την ΑΟΖ και την υφαλοκρηπίδα μας.
Η σχεδιαζόμενη ηλεκτρική διασύνδεση της Αιγύπτου απευθείας με την Ελλάδα μέσω υποθαλάσσιου καλωδίου ισχύος 3.000 MW, πολύ πιθανόν να προκαλέσει αντίδραση της Τουρκίας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση παρόλο την τεράστια σημασία του έργου για την ενεργειακή της αυτάρκεια δεν δίνει τις απαραίτητες εγγυήσεις. Αυτό το γεγονός θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και στην ανάλυση βιωσιμότητας χρέους.
Εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχουν σοβαρές αποκλίσεις, όπως για παράδειγμα το χάσμα μεταξύ Βορρά – Νότου.
Η Ενοποίηση δεν έχει προχωρήσει σε αρκετούς οικονομικούς τομείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως στον χρηματοπιστωτικό τομέα, για παράδειγμα οι Ελληνικές επιχειρήσεις έχουν υψηλότερο κόστος δανεισμού σε σχέση με αντίστοιχες Γερμανικές.
Δεν διεκδικούμε τα κατοχικά δάνεια και τις πολεμικές επανορθώσεις από την Γερμανία.
Όπως ήδη αναφέραμε το Χρέος μας εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλό ως ποσοστό του ΑΕΠ, έστω και αν παρουσίασε ποσοστιαία μείωση τα τελευταία έτη λόγω αύξησης του ΑΕΠ. Σε ονομαστικές τιμές όμως είναι αρκετά υψηλά τα μεγέθη, είτε αναφερόμαστε στο Χρέος Γενικής Κυβέρνησης είτε στο Ακαθάριστο Χρέος.
Γνωρίζουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν πρόκειται να διαφυλάξει την άμυνα της χώρας μας, ούτε να εγγυηθεί την εκμετάλλευση του υποθαλάσσιου πλούτου μας.
Το υψηλό χρέος μας είναι ένας βασικός παράγοντας που μπορεί να μας οδηγήσει σε νέες περιπέτειες σε κάθε περιοδική ανάλυση βιωσιμότητας Χρέους, καθιστώντας την χώρα μας σε καθεστώς ιδιότυπης ομηρίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Για αυτό πρέπει, κατά τη γνώμη μας, να διεκδικήσουμε σθεναρά να ληφθούν υπόψη οι παραπάνω ιδιαιτερότητες της χώρας μας στην Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους της Κομισιόν.